Środowisko biznesowe zmienia się dynamicznie, a firmy muszą dostosowywać się do zmian i trendów. Aby nadążyć za konkurencją i odpowiedzieć na rynkowe potrzeby konieczne są dane i analizy. Bez tego trudno o trafne podejmowanie decyzji biznesowych, które będą z korzyścią dla firmy. Na szczęście nie trzeba być specjalistą od analityki biznesowej, by sobie z tym poradzić. Dostępne są zaawansowane rozwiązania informatyczne jak systemy ERP, które dostarczają niezbędnych narzędzi, a przy tym są bardzo intuicyjne.
Systemy ERP wykorzystuje się od lat i wspierają przedsiębiorców w kompleksowym zarządzaniu całą firmą. Pozwalają zoptymalizować pracę i wiele czynności zautomatyzować. Już samo to sprawia, że funkcjonowanie organizacji wchodzi na zupełnie nowy poziom. Jednak oprócz tego obecnie szczególnie cenione są za to, że wyposażone są w wygodne w użytkowaniu narzędzia do analizy danych.
Jakie funkcje do analizy danych są w systemie ERP?
Z analizą danych jest związany moduł Business Intelligence, jaki ma na przykład system ERP enova365. Stanowi on źródło wiedzy dla kierowników, analityków i pozostałych użytkowników oprogramowania. W czasie rzeczywistym można generować raporty z uwzględnieniem dowolnych wskaźników. Przez to, że baza jest zintegrowana, łatwo zestawić ze sobą dane z różnych działów. To z kolei przekłada się na szybkie reakcje w razie zmian rynkowych. Kilkoma kliknięciami można przygotować wizualizację danych na różnego rodzaju wykresach, czy tabelach, które sprawiają, że raport będzie czytelniejszy.
Jak analiza danych wpływa na podejmowanie decyzji?
Prowadzenie firmy wiąże się z licznymi decyzjami, które mogą wpłynąć na przyszłość organizacji. Z jednej strony wiele z nich trzeba podejmować szybko, z drugiej natomiast nie mogą być przypadkowe, a powinny poprzedzać je przemyślenia i analizy. System ERP może wieloaspektowo wspierać proces decyzyjny, a tym samym łatwiej określać, co przyniesie wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa. Na poziomie organizacyjnym ułatwia zarządzanie procesami jak optymalizacja harmonogramów.
Część decyzji wiąże się z planowaniem działań średnio i długoterminowych, czego przykładem są kampanie marketingowe. Wymaga to analizy danych z poprzednich miesięcy czy lat i porównania ich do bieżącej sytuacji. Na tej podstawie da się zidentyfikować wzory, prawidłowości i dostosować działania do obecnych trendów.
Narzędzia analityczne dostarczane przez systemy ERP ułatwią wejście na nowe rynki, podejmowanie decyzji o nowych inwestycjach i pomogą we wprowadzeniu do oferty nowych produktów.
Przemyślany wybór systemu ERP kluczem do sukcesu
Warto zaznaczyć, że elastyczność systemów ERP pozwala dopasować je do indywidualnych potrzeb firmy. Liczba modułów i zakres funkcji może być różny w zależności od branży, tym samym do dyspozycji będą inne zakresy danych. Ze względu na rosnące znaczenie Business Intelligence należy dobrze przemyśleć, jaki system ERP wdrożyć i w co powinien być wyposażony. Dzięki temu stanie się najważniejszym narzędziem w firmie i będzie wpierać rozwój na wielu obszarach.